F.A.Q

Kom i form:

Q: Kommer man i god form af at træne med Kettlebells?

A: Ved Kettlebell træning bruger man mange store muskelgrupper for at udføre mange af øvelserne. Det betyder, at man både træner sin muskeludholdenhed og sin generelle kondition. Man kan komme i god form med den rette træning og vejledning.

Træningsskade:

Q: Bliver man skadet af Kettlebell træning ?

A: Man kan komme til skade ved Kettlebell træning lige som ved al anden træning. De primære årsager til skader er, at man vælger for tunge kettlebells og for svære tekniske øvelser. Med den korrekte teknik, er der en forholdsvis lille risiko for at få en skade. Man skal altid være opmærksom på sine omgivelser, fordi man står med en jernkugle i hånden.

Træningsprogram:

Q: Hvad er et godt træningsprogram til Kettlebell ?

A: Et godt træningsprogram skal være simpelt, indeholde få øvelser og have en progression. Dvs. stigning i vægt, antal gentagelser og  hyppighed hvor mange gange man gentager alle øvelser.Derudover skal man vælge øvelser, som rammer de fleste store muskelgrupper. Man skal træne benene, mavemusklerne ryggen, brystet og armene for at træne hele kroppen.

Kom igang med at træne:

Q: Hvordan kommer jeg i gang med at træne ?

A: Det handler om at tage en beslutning, om at man vil træne. Derfra skal et realistisk mål sættes og indfries. Man skal kunne svare på, hvorfor man vil træne. Dit ”hvorfor” er vigtigt til perioder med modgang.

Så er det også vigtigt, at vælge en træningsform som passer dig og som du kan lide. Hvordan kan du godt lide at bruge din krop fysisk? For mange er træning socialt betinget, derfor kan det måske være en ide at træne med andre.

Kontakt mig for at komme i gang i dag. kenneth@fitfar.dk

Træning for kvinder:

Q: Kan kvinder træne med Kettlebell?

A: Kvinder kan sagtens træne med en Kettlebell. Træningen giver både styrke og konditions træning på samme tid, hvilket er med til at nedsætte tiden til træning. Derudover er træning med en Kettlebell en fantastisk workout for din core og stabilationsmuskler i hele kroppen. De fleste kvinders oplever, at de bliver mere trimmet efter en periode med Kettlebell træning.

Q: Bliver kvinder ekstremt muskuløse ved Kettlebell træning?

A: Nej er det korte svar. Den primære årsag til muskelvækst findes i mængden af testosteron som er et mandligt kønshormon. Kvinder er for naturens side genetisk disponeret til en lavere forekomst af testosteron. Derfor skal du ikke være bange for at komme til at  ligne en bodybuilder.

Q: Jeg har ikke trænet i årevis. Vil jeg kunne bruge en Kettlebell?

A: Ja, du kan godt bruge en Kettlebell. Det vigtigste er, at vægten på din kettelbel passer til dig. En grundig instruktion i teknik er nødvendig, således at du kan bruge dine muskler og led korrekte.

Q: Er Kettlebell træning den nye trend?

A: Første gang man stødte på ordet Girya (Kettlebell) i den Russiske ordbog er i 1704. Så en helt ny trend er det ikke. Derudover har man brugt lignende redskaber til træning i kampsport i østen fra ca. 1600 tallet.

Q: Jeg har en Kettlebell, men mangler lidt teknik til træning?

A: Kontakt mig på kenneth@fitfar.dk Jeg vil hjælpe dig med din teknik, spotte dine styrker og muligheder for forbedringer, således at du kan arbejde hurtigere mod dine mål.

Q: Hvad er en Kettlebell?

A: En Kettlebell er en kanonkugle med et kuffert lignende håndtag. De varierer i vægt fra 4 kg – 48 kg.